Een stukje per boot - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marion - WaarBenJij.nu Een stukje per boot - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marion - WaarBenJij.nu

Een stukje per boot

Blijf op de hoogte en volg Marion

01 Juni 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

Na een goede nacht op een kamer met Esther en Brigitte, staat er een fijn ontbijt met brood en kaas en fruit. We schrijven in het gastenboek en doneren in de donativopot. Alfonso heeft nog een dvd voor degenen die dat willen. De titel is Jezus, dus ik laat het maar. Dan brengt hij ons in twee etappes naar de boot. Eindelijk mag het donsjasje weer aan want het zal koud zijn op het water. Dat klopt. Veel wind en we zitten een uur in een rubberboot. We passeren de mosselbanken. De mosselcultuur is op die in Canada na de grootste ter wereld. Een dolfijn laat zich even zien. Op de oevers staan de kruisen om de weg van Santiago te markeren. Zijn lijk (onthoofd in Jeruzalem) werd door twee vrienden deze rivier opgevaren, totdat ze op een steen strandden in Pedron. Dit betekent grote steen. Met mijn Nederlandse reisgenoten zoek ik de kerk, we lopen er omheen de kruisweg omhoog. Fout, dus we moeten weer terug. De route en de kerk met de steen blijkt aan de andere kant van de rivier te zijn. Daar neem ik afscheid van ze. Zij blijven in de buurt van Padron, ik gat verder richting Santiago. Nog ruim 21 km te gaan. Zo koud als op de boot was, zo warm wordt het onderweg. Stukken langs de snelweg zijn niet mooi. De rest is ok. Vrijwel niemand op deze weg. Ik tref een paar oude bekenden en nestel me in een gloednieuwe herberg ongeveer 5 km voor Santiago. Zo mooi heb ik nog niet gezien, helemaal nieuw. Je krijgt een handdoek en lakens voor de bedden. Heel modern en bijna niemand. Zo rustig en een wasmachine en droger. Straks is alles weer schoon.
Op naar Santiago. En dan?

• 01 Juni 2017 - 19:42

Nomi En Jeannette:

Ja...wat dan marion, je houdt ons in spanning ;-)

• 01 Juni 2017 - 21:47

Mieke:

Ja Marion, wat dan....naar de mis en daarna met de bus terug naar Porto of......naar Finistere?

• 01 Juni 2017 - 22:47

Thea:

Het is iedere keer weer een zeer lezenswaardig verslag. Veel informatie maar geen woord teveel. Het is helemaal 'jouw ding'; ongemak in comfort of en route, je blijft toch genieten. En nu ook weer van de luxe van een nieuwe herberg. Geniet van de aankomst en van wat daarna volgt!
    Eenmaal terug moet je maar eens uitleggen waarom de route met enige regelmaat langs de (snel)weg gaat.

• 02 Juni 2017 - 21:39

Hans & Leen: