Het Spaanse graan - Reisverslag uit Hontanas, Spanje van Marion - WaarBenJij.nu Het Spaanse graan - Reisverslag uit Hontanas, Spanje van Marion - WaarBenJij.nu

Het Spaanse graan

Blijf op de hoogte en volg Marion

17 Mei 2015 | Spanje, Hontanas

32 km vandaag. Als een zonnetje,de wind mee en de zon links achter. Dat wordt nog een heel gek gezicht aan het eind van de Camino met alleen een bruine nek.

Na Burgos begint de Meseta. Dat is een kleine 200 km zo goed als vlak door de eindeloze graanvelden. Nu zijn ze nog groen en wuiven de halmen in de wind. 's Morgens lekker fris als de zon net opkomt en met de wind wordt het nu ook niet bloedheet. Er zijn mensen die dit stuk overslaan, omdat het zo saai is. Ik zou het kunnen begrijpen als het erg warm was of alleen maar regende, maar is echt mooi.

De dorpjes zijn schaars, maar Hontanas is weer leuk. Het ligt in een kuiltje tussen de heuvels. De Albergue is weer top. Om 19:00 uur gezamenlijk eten en om 21:00 uur gaat de deur dicht. Daar staat tegenover dat je dan wel al om 6:00 uur ontbijt kunt krijgen. De herberg is ook kroeg en winkel.

Onderweg nog steeds conform het lied van Lee Towers: you never welk alone. Er nieuwe mensen, maar ook nog de vertrouwde gezichten van het begin in Orisson. Vandaag had ik onderweg een heel gesprek met een professor uit Nieuw Zeeland over het pensioenstelsel en de houdbaarheid daarvan op lange termijn. In Nieuw Zeeland wil de president niet aan een verhoging van de leeftijd, dus blijft het 65 jaar en ook dat is een omslagstelsel.

Morgen wordt weer een dag van bijna 30 km. De afstand in de boekjes verschilt nogal. De Duitsers lopen meer kilometers volgens hun wandelgidsje. Zo heb ik tot nu toe 6 km minder gelopen op dezelfde route.Er zijn veel verschillende gidsen en allemaal andere afstanden. Maakt ook niet uit, want het gaat om de weg en niet om de prestatie.

• 17 Mei 2015 - 18:43

Nomi En Jeannette:

..Nou Marion, wij zouden dit stuk niet overslaan. Je gaat al veel sneller dan gepland, neem dit er dan ook maar bij.. Gisteren mijmerden we over wat je nou gaat doen als je te vroeg (eerder dan gepland) aan komt. We kwamen tot de conclusie dat je er dan vast iets moois aan vast plakt, want thuis komen kan altijd nog.

• 17 Mei 2015 - 19:02

Ineke:

Hoe kan graan nou saai zijn.
    Het Zeeuwse zit er nog zie ik.

• 17 Mei 2015 - 20:48

Tineke:

Weer mooie foto's van het onderweg zijn. Ik zat ook al te rekenen dat je dag gemiddelde afstand veeeel hoger ligt dan de 20 km waar je eerder over schreef. Blijkbaar gaat het lopen goed en is de dagafstand van zelfs 30 km geen probleem.
    Fijn om elke dag mee te kunnen lezen met je reis. Zo lijkt het alsof we een beetje mee op pad zijn. Liefs Tineke

• 18 Mei 2015 - 13:20

Adrie Schoonderwoerd:

hoi Marion, nou, je gaat wel toppie hoor! Wat een kilometers per dag. En wat betreft de Duitse kilometers, lap ze aan je laars en wat wij in de bergen zeiden is inderdaad: Der Weg is das Ziel!!
    Lekker genieten hoor!
    Groetjes Adrie

• 22 Mei 2015 - 09:32

Marco Dirven:

Mooie verhalen hoor. Maar ga je het nu op je vakantie ook over pensioen hebben? :)